No sBlock: TELL_FRIEND_LINK in file: templates/container.tpl
Cudze chwalicie - Royal Enfield Motocykl klasyczny
Wizyt
Dzisiaj: 61Wszystkie: 2469
Reklama

 

Jacek

                      


                     RE moich znajomych


History of Royal Enfield

ENFIELD RIDERS FILM

Cudze chwalicie

Cudze chwalicie... 

Mimo nieco dziwnego tytułu bohaterem artykuł jest oczywiście Royal Enfield Bullet 500. Artykuł ten jest polemiką na zawarte w "Forum" głosy pełne wątpliwości dotyczące awaryjności, eksploatacji oraz ogólnie przydatność tego motocykla do jazdy . Głosy takie podnosi jak rozumiem wielu właścieli RE. Zauważam u nich zupełny brak zrozumienia czym jest Bullet 500.

 

     RE Bullet 500 jest motocyklem wszechstronnym i nieszablonowym. Przyszły użytkownik dostaje do rąk sprzęt i musi sam zdecydować jaki będzie jego charakter. Decyzje będą dotyczyć nie tylko samego wyglądu, parametrów ale przede wszystkim sposobu w jaki ma mu służyć. Myślę, że jest to wygodne rozwiązanie ze względu na stosunkowo niewygórowaną cenę zakupu motocykla i ogólną dostępność różnego rodzaju akcesoriów. Decyzje te oczywiście muszą być przemyślane i poparte pewną dozą wiedzy technicznej.

 

     Motocykl w stanie fabrycznym może nie zachwycać naszego oka a odczucia estetyczne mogą być dalekie od wymarzonego ideału ale pod skromną szatą drzemie, wierzcie mi, olbrzymi potencjał. Cała ta graciarnia osprzętu i wyposażenia na pierwszy rzut oka przesłania nam piękne linie motocykla oraz wspaniałą architekturę silnika i podzespołów. No cóż, wygląd osprzętu i wyposażenia może niezbyt imponujący ale dający możliwość jazdy w dwie osoby przy zachowaniu minimalnego dopuszczalnego przy dalszych podróżach komfortu. Po dodaniu stelarzy, walizek lub sakw mamy dostateczną ilość miejsca na bagaż. Poprawę jakości podróżowania w znakomity sposób poprawia szyba której wielkość jest uzależniona od upodobań użytkownika. Dodanie gmoli tak z przodu jak i z tyłu ramy poprawia bezpieczeństwo właściciela oraz zabezpiecza sam motocykl przed uszkodzeniami. W ten sposób otrzymaliśmy pełnowartościowy pojazd turystyczny. Oczywiście nie jest to Elektra czy Gold Wing ale od początku wiedzieliśmy, że nie jest żadnym z nich. Tak wyposażone motocykle przemierzają bez większych problemów górzyste szlaki Indii oraz piaszczyste i kamieniste równiny Mongolii. Skromny wygląd oraz wyposażenie nie stanowią przeszkody dla ich właścicieli w odbywaniu podróży marzeń. 

 

     Olbrzymim atutem RE 500 jest długoskokowy singiel, który budzi jak zauważyłem niezdrowe emocje. Słaby, zawodny, brak mu dynamiki, itp.- głosy takie nie należą do rzadkości. Czy jest to prawda?. Postaram się na to pytanie odpwiedzieć w sposób bezstronny i zgodny z posiadaną wiedzą. Jak wszyscy wiemy w stanie fabrycznym sinik jest mocno stłumiony. Olbrzymich rozmiarów tłumik z niezliczoną ilością przegród powoduje gorsze i niepełne opróżnianie komory spalania co skutkuje pobraniem mniejszej ilości świeżej mieszanki oraz mieszanie jej ze zużytą. Jak wszyscy wiemy ma to wpływ na osiąganie przez silnik zadanych mu parametrów. Dodatkowo fabryczny tłumik może powodować zawieszenie motocykla na krawężnikach lub nagłych uskokach. Sytuacja ta nie jest ani bezpieczna ani miła. W związku z tym większość Bulletów jeździ z krótszymi tłumikami przelotowymi które poprawiają charakterystykę pracy silnika oraz wygląd samego motocykla. Drobne zmiany w armaturze gaźnika oraz prawidłowa jego regulacja zmienia w sposób diametralny parametry pracy silnika. Wystarczy jeszcze tylko dobrać świece zapłonowe o odpowiedniej ciepłocie i nagle okazuje się, że RE zmienił się z muła w zupełnie rączego konia. Kupując nowego Enfieda musimy pamiętać o czynności, którą znamy jako docieranie. Ma ona wpływ na dalsze losy naszej maszyny. Przypomnę tylko, że ma ono na celu ułożenie się wszystkich części ruchomych w samym silniku jak i w jego podzespołach. Singiel Enfielda generuje spore drgania jest więc celowe okresowe sprawdzanie czy wszystkie śruby oraz nakrętki są prawidłowo dokręcone. Zasadniczo czynności tego typu są wykonywane również w motocyklach innych firm produkujących motocykle bardziej zaawansowane technicznie w nowoczesnych technologiach. Silnik naszego motocykla jest zasilany benzyną bezołowiową. Zasadne jest więc stosowanie uszlachetniających środów przeciwstukowych oraz mających własności płuczące. Po wykonaniu tych wszystkich czynności pozostaje nam tylko dbać o odpowiedni poziom oleju w silniku i sprzęgle, odpowiednią ilość smaru w skrzyni biegów oraz benzyny w zbiorniku i życie natychmiast staje się piękne a motocykl niezawodnym przyjacielem w podróży.

Strony: 1 2 Następna »