No sBlock: TELL_FRIEND_LINK in file: templates/container.tpl
Historia Firmy Royal Enfield - Royal Enfield Motocykl klasyczny
Wizyt
Dzisiaj: 36Wszystkie: 2444
Reklama

 

Jacek

                      


                     RE moich znajomych


History of Royal Enfield

ENFIELD RIDERS FILM

Historia Firmy Royal Enfield

W Kwartalniku Mój Motocykl Mój Skuter  Nr 1/2006,... redagowanym przez Rafała Dmowskiego, znalazłem Historię Firmy Royal Enfield. Przedstawiam ją tutaj, może kogoś zainteresuje.

 

Historia firmy Royal Enfield sięga roku 1880,  kiedy to założono „Townsend Cycle Company". Ta wytwórnia rowerów przemianowana została w 1898 roku, na „Enfield Cycle Co." Pod nową nazwą zaczęto wytwarzać obok rowerów, także trójkołowce i czterokołowce wyposażane w silniki kupowane od obcych producentów (De Dion, Minerva, MMC). Nazwa firmy zmieniała się jeszcze dwukrotnie, najpierw na „Enfield Cycle Company" w 1898 roku, a w końcu na „Royal Enfield Motorcycles".

Wytwarzanie  jednośladów  rozpoczęto w 1900 roku, próbując różnych niekonwencjonalnych   rozwiązań. Po pięciu latach produkcję motocykli wstrzymano, aby powrócić do niej po następnych pięciu latach. Od 1910 roku zaczyna się era wiel-kich,   widlastych   dwucylindrówek Royal Enfield. Podobnie jak wiele innych firm brytyjskich, Royal Enfield montował początkowo silniki MAG i JAP, wkrótce jednak opracowano i wprowadzono do produkcji gamę własnych silników. Pojemność skokowa dużych dwucylindrowych motocykli marki Royal Enfield, wzrosła od początkowych 425 cm3 do 976 cm3 po I wojnie światowej, aby przed II wojną światową osiągnąć 1140 cm3. Wcześniej wprowadzono małe silniki dwusuwowe, o pojemności 225 cm3 montowane w popularnym modelu Royal Enfield 225L wytwarzanym w wersji  męskiej i damskiej, różniącej się obniżeniem ramy specjalnie dla damskich spódnic i sukien. Obie wersje wyposażono w ogromne przeciwdeszczowe osłony na nogi. Rok 1927  przyniósł wprowadzenie skrzyń czterobiegowych do niektórych modeli motocykli Royal Enfield. W 1931 roku opracowano prototyp modelu JS, który stał się podstawą dla wojskowych motocykli o pojemności 350 cm3. 

Pod koniec lat trzydziestych miał miejsce polski epizod związany z firmą Royal Enfield. Znana podwarszawska wytwórnia „Podkowa" zajmująca się produkcją rozmaitych sprzętów metalowych i produkująca także lekkie motocykle, postanowiła w 1939 roku uruchomić licencyjną produkcję motocykli Royal Enfield 350. Motocykl wzorcowy polskiej wytwórni zaprezentowano na Targach Poznańskich w 1939 roku. Produkcji nie uruchomiono z powodu cybuchu II wojny światowej. 

Jeszcze przed wojną brytyjska wytwórnia przedstawiła model Royal Enfield JF wyposażony w bardzo ekonomiczny i elastyczny silnik z głowicą czterozaworową. Motocykl zaprezentowano w roku 1936. Niestety początkowe kłopoty z opanowaniem technologii produkcji i wysokie koszty produkcji głowic czterozaworowych legły u podstaw decyzji o zaniechaniu wytwarzania silników wielozaworowych w silnikach motocykli użytkowych. Wiele lat po wojnie inne wytwórnie doceniły zalety tego rozwiązania. Moda na silniki dwucylindrowe o cylindrach równoległych, spowodowała wprowadzenie do produkcji w 1948 roku modelu 500 wyposażonego w taki właśnie nowoczesny silnik górnozaworowy. W następnych latach wytwarzano całą gamę tego typu silników używanych do napędu wielu udanych dwucylindrowych modeli Royal Enfield.

Na bazie przedwojennego modelu JS powstała popularna seria  „Bullet". Model „Bullet" wszedł do produkcji przygotowywana tam od 1955 roku. Motocykle Royal Enfield „Bullet" produkowane są do dziś, bez większych zmian. Wielki kryzys na europejskim rynku motocyklowym,   spowodowany malejącymi  cenami  samochodów oraz masową produkcją tanich i dobrych motocykli japońskich, przyczynił się do upadku angielskiej wytwórni Royal Enfield. Produkcja tego motocykla w Indiach przetrwała    zawieruchy dziejowe. Na fali powrotu do motocykli retro, indyjski Enfield powoli zdobywał europejskie rynki. W 1997 roku otrzymał prawo posługiwania się dawną nazwą firmy Royal Enfield. Jest to obecnie jeden z nielicznych na świecie wytwórców motocykli o tak bogatej historii. Współczesny Royal Enfield Bullet 500 Electric Start, prawie zupełnie nie różni się kształtem od modeli wytwarzanych pięćdziesiąt lat wcześniej. W konstrukcji silnika i podwozia wprowadzono zaledwie niewielkie zmiany. Dopiero najnowsze modele przygotowane przez wytwórnię Royal Enfield posiadają istotne zmiany konkstrukcyjne.